FACE DETECTION

2018
software based process of making art, HD Video, forms of clay

In her work “Face Detecion” JOHANNA REICH explores the relationship between man and machine in the digital age. In front of a smartphone camera with face detection she is forming clumps of clay until they were recognized by the facial recognition program of the smartphone as humans. At the point of recognition she stops forming.

When does the human appear? When does it disappear? And: What does humanity actually look like? The Software obviously has a sense of abstraction, because it discovers it already in roughly worked lumps.

Galerie Priska Pasquer, Cologne

 

OWL 5, Spurensuche“, MARTa Herford, 2019, Eva Wolpers

Johanna Reich is clearly in tune with the present, on the one hand working deeply in the digital zeitgeist and rooted in its imagery, and on the other always questioning our illusory world as she incorporates analog elements and traditional techniques into her works. Starting out in painting, she also operates in the areas of film, photography, sculpture, performance and the public space. Thematically, her work revolves around presence and absence, dematerialization and disappearance, the visible and the invisible.

Who are we and what characterizes our identity? What marks do we leave on the place where we live? In the three works shown in the exhibition, an important part is played by the creative moment. In the video “Face Detection,” (2018) Johanna Reich tells modern-day myths. On a smartphone screen with the camera activated, we see two hands molding a lump of clay. A face emerges followed by two eye sockets, a nose, mouth and chin. After 90 seconds, a frame appears on the display and the clay model is identified as something human by digital face recognition. Harking back to ancient creation myths, a human being is formed out of clay – archaic modelling in the digital age. At what point during the molding process does a human life materialize? In order to be human, do we first have to be identified as such by a machine? The boundaries between reality and image become blurred as attention is focused on digital imaging, its manipulation and transformation. (…)

In ihrer Arbeit „Face Detecion“ erkundet Johanna Reich das Verhältnis von Mensch und Maschine: Der Bildausschnitt des Videos zeigt den Display eines Smartphones mit laufender Fotoapp. Zwei Hände formen aus Ton ein menschliches Antlitz. Irgendwann zeigt die Fotosoftware den rechteckigen Rahmen der Gesichtserkennung „Face detected“ an. Ab diesem Zeitpunkt erkennt die APP den Tonklumpen als „menschlich“ an.

OWL 5, Spurensuche“, MARTa Herford, 2019, Eva Wolpers

Johanna Reich arbeitet am Puls unserer Zeit – einerseits tief im digitalen Zeitgeist und dessen Bildsprache verhaftet, anderseits diese Scheinwelt stets hinterfragend, analoge Elemente und klassische Techniken in ihre Werke einbauend. Ursprünglich kommt sie aus der Malerei, bewegt sich aber ebenso in den Gebieten Film, Fotografie, Skulptur, Performance sowie im öffentlichen Raum. Thematisch dreht sich ihr Werk um An- und Abwesenheit, Dematerialisierung und Verschwinden, Sichtbares und Unsichtbares.

Wer sind wir und was prägt unsere Identität? Was hinterlassen wir an dem Ort, an dem wir leben? In den drei in der Ausstellung gezeigten Werken spielt der schöpferische Moment eine wichtige Rolle. In dem Video „Face Detection“ (2018) erzählt die Künstlerin moderne Mythen: Auf einem Smartphone-Display sehen wir durch die eingeschaltete Kamera zwei Hände, die einen Klumpen Ton formen. Zuerst entstehen ein Gesicht, dann zwei Augenhöhlen, Nase, Mund und Kinn – nach 90 Sekunden erscheint ein Rahmen auf dem Display und die digitale Gesichtserkennung identifiziert die Tonform als etwas Menschliches.

Spurensuche, OWL5, MARTa Herford

Wie in antiken Schöpfungsmythen wird der Mensch aus Ton geformt – ein archaisches Modellieren im digitalen Zeitalter. Wann wird man im Prozess der Formgebung zum Menschen? Ist nur Mensch, wen die Maschine als solchen erkennt? Die Grenzen zwischen Realität und Abbild verschwimmen, die digitale Bilderzeugung, ihre Manipulation und Transformation rücken in den Mittelpunkt. (…)

 

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