WATER ON ASPHALT

WATER ON ASPHALT

HD, 1`25, no sound, 2014

Die Kamera zeichnet den Prozess der Entstehung einer Malerei auf: Die Künstlerin malt mit einem Pinsel direkt auf den Asphalt. Statt Farbe verwendet sie Wasser. Durch den speziellen Kamerawinkel, in dem die Kamera aufnimmt, wird auf der zweidimensionalen Asphaltfläche ein dreidimensionaler Raum sichtbar.
Das Video kombiniert den Blick auf eine territorial definierte Fläche mit dem territorial undefinierten grenzenlosen Raum: Auf der Weltkarte zeigen territorial-definierte Grenzen die Umrisse der einzelnen Länder bzw. Staaten an. Dreht man die Perspektive Richtung Weltraum, ändert sich die Situation: In einer Höhe von 100 km über dem Meeresspiegel verläuft die Kármán-Linie. Diese gedachte Linie markiert die Grenze zwischen Luft-und Raumfahrt. Bisher gilt der Weltraum als staatsfrei (nach dem sogenannten Weltraumvertrag am 27.01.1967 wurde keine genaue Grenze im Luftraum festgelegt), die Kármán-Linie trennt die verschiedenen Staatsgebiete vom Weltall. Hier beginnt die Grenzenlosigkeit.


“…the devastation of the earth can easily go hand in hand with a guaranteed living standard for men,
and just easily with the organised establishment of a uniform state of happiness for all men.”
(Martin Heidegger, WCT 30)

The camera records the process of painting:
the artist is painting directly on the street. Instead of using oil colour or acrylic paint the only material utilised is water. Due to the specific camera angle the immaterial water-painting becomes visible. The fluid surface is reflecting the sky and trees.

Wasser_Square1

Wasser_Square2

Wasser_Square3

Wasser_Square4
The video Water on Asphalt shows the element of reflection illustrating Gilles Deleuze’s concept of the “crystal-image”. This concept is elucidated in Deleuze’s work “The Time-Image – Movie 2“ and formulates the idea of the smallest temporal circuit, which consists of the simultaneity of the real image and its reflection, the actual and the virtual image: “The present is the actual image, and its contemporaneous past is the virtual image, the image in a mirror.“ (Cinema 2 , 82). Water on Asphalt shows the artist generating the “image in the mirror”. In the beginning of the video the “actual image” consits of nothing else than asphalt – the material works as an allegory of human domination over nature. Water as one of the most important and precious resources of our time creates the “virtual image” revealing the view of nature. The reflection works like an irritation: it exposes the view of nature as a past image and at the same time as a present reality.
Water on Asphalt shows the ambiguity between digital progress and a vanishing nature. It remains a “memento mori” – a virtual memory reflecting the ecological dilemma of our times.