A Fleeting Glimpse – Green

Videoperformance, the aleatoric camera, DV PAL, 4:3, 3:35min, 2009

The research of the film and performance artist Johanna Reich is for various forms of image making, primarily within the medium of the moving image. Iportant element of the works is her performative acting in front of the camera. Johanna Reich continues her investigation of the „moving image“ in a different way in her series „a fleeting glimpse – green“; her fascination with the camera as an apparatus plays no insignificant role here: in the work „a fleeting glimpse – green“ one can observe how she repeatedly attacks a camera lying on the floor, kicks it so that it is shot further and further. In between the moving, ephemeral sequences, there are still frames of the surroundings, and Reich herself in a run-up, which is followed by another aggressive kick. Endlessly, the unselected images seem to string together. A certain anger at the medium, the cinematographic apparatus, the flood of images, can hardly be denied. The camera is no longer the untouchable, executing part of a production, but finds itself in a passive victim role, into which the viewer is also placed as a result. Her interest in classical compositions is not diminished in her new works either; motifs from landscape painting seem to flash up again and again.

Die Suche der Film- und Performancekünstlerin Johanna Reich gilt verschiedenen Formen der Bildfindung, vornehmlich innerhalb des Mediums Film. Ein wichtiges Element der Arbeiten ist ihr performatives Agieren vor der Kamera. Ihre Untersuchung des „bewegten Bildes“ setzt Johanna Reich in ihrer Serie „a fleeting glimpse – green“ auf andere Art und Weise fort, ihre Faszination für die Kamera als Apparat spielt dabei keine unwesentliche Rolle: In der Arbeit „a fleeting glimpse – green“ ist zu beobachten, wie sie eine auf dem Boden liegende Kamera wiederholt attackiert, ihr Tritte gibt, so, dass diese immer weiter geschossen wird. Zwischen den bewegten, ephemeren Sequenzen sind ruhige Bildausschnitte der Umgebung zu sehen, und Reich selbst im Anlauf, worauf ein weiterer aggressiver Tritt folgt. Endlos scheinen sich die unselektierten Bilder aneinanderzureihen. Ein gewisser Ärger auf das Medium, den kinematografischen Apparat, die Bilderflut, ist dabei kaum zu leugnen. Die Kamera ist nicht mehr der unantastbare, ausführende Teil einer Inszenierung, sondern befindet sich in einer passiven Opferrolle, in die folgendermaßen auch der Betrachter gerückt wird. Ihr Interesse für klassische Kompositionen findet in den neuen Arbeiten ebenfalls keinen Abbruch, Motive der Landschaftsmalerei scheinen immer wieder aufzublitzen.