HYLE

HD Video, 0:30, 2015

The hand of the artist transforms into a canvas making the projection of a digital black square visible.
In Robert Fludd’s book “Utriusque Cosmi Maioris scilicet et Minoris Metaphysica, Physica, atque Technica Historia” (The Metaphysical, Physical, and Technical History of the Two Worlds, Namely the Greater and the Lesser, 1617) is the term “Hyle” means a not yet formed “Ur-stuff”. This visualization of “nothingness” is shown in form of a black square. The video “Hyle” refers to this black square – the idea of Malevich`s icon of modernity, the “Black Square on White” (1915) establishes immediately. Malevich himself wanted “… to liberate art from the weight of things …” Painting the “Black Square on White Ground” was the beginning of a revolution.
The video “Hyle” is projected by a DLP projector, (the visualisation of black is achieved by the projector in sending no light). So the black square is “… liberate(d) […]from the weight of things …” consisting only of “non-light”.

Die Hand der Künstlerin wird zur Leinwand und macht die Projektion eines schwarzen Quadrats sichtbar.
Das Video „Hyle“ (griech. Ursprungsmaterie, der Urstoff, aus dem die Dinge sind) bezieht sich auf das legendäre Gemälde „Schwarzes Quadrat auf weißen Grund“ (1915) des Malers Kasimir Malewitsch, über das schon unzählige Künster:innen Arbeiten angefertigt haben. Malewitsch wollte die Kunst „…vom Gewicht der Dinge…“ befreien und löste mit seinem Bild, das wie kein anderes für die Freiheit der künstlerischen Äußerung steht, eine Revolution aus. Das Video „Hyle“ zeigt das „Schwarze Quadrat“ als filmische Variante: Es wird nur sichtbar in Verbindung mit dem menschlichen Körper: das Auftreffen der Projektion auf die Haut der Künstlerin, die für einen kurzen Moment zur Leinwand wird, lässt das „Schwarze Quadrat“ auftauchen – und zum Botschaftträger der künstlerischen Freiheit werden.
(In Robert Fludds Buch “Utriusque Cosmi Maioris scilicet et Minoris Metaphysica, Physica, atque Technica Historia” (The Metaphysical, Physical, and Technical History of the Two Worlds, Namely the Greater and the Lesser, 1617) wird die Visualisierung des Nichts als schwarzes Quadrat dargestellt, durch das Licht hindurchschimmert. Als “Hyle” wird in Rober Fludds Buch der noch nicht geformte Urstoff benannt.)